Saturday, July 25, 2009

POKOK BEBUAS /NAMA SPESIS PREMMA CORDIFLORA MENCEGAH PENYAKIT BERJANGKIT SARS.H1N1 DAN SEGALA JENIS PENYANKIT BERJANGKIT.

Bebuas adalah sejenis tanaman yang sukar ditemui kecuali dikampung-kampung atau ditanam oleh segelintir individu yang mengetahui khasitnya.Sejak akhir-akhir ini Bebuas semakin popular terutamanya di kalangan pengidap SARS dan jenis penyakit akut yang datang tak menentu seperti H1N1.Malah ia turut dicari oleh orang awam yang menyedari khasiat yang terkandung di dalamnya.



Pokok Bebuas ini tumbuh tinggi menegak.Pokok Bebuas yang masih muda berbatang coklat manakala pokok yang telah matang akn berwarna kelabu.Daun Bebuas tumbuh tunggal,lebar dan bertepi rata serta hujungnya merucing tajam.Warnanya hijau muda dan tumbuh dengan tangkai yang berhadapan.



Bunga Bebuas dipercayai banyak mengandungi khasiat dan amat popular.Warnanya putih dan berbentuk seperti locing.Bunga Bebuas berbau kuat dan menusuk hidung.

KHASIATNYA
Daun dan bunga pokok Bebuas dipercayai boleh mengurangkan angin dalam badan,menambahkan susu ibu,mengubati kecacingan dan menguatkan tenaga dalaman.Ia juga dikatakan boleh mencegah penyakit akut.
Carany ialah petik pucuk Bebuas dan makan sebagai ulam ,makn secara mentah dan boleh juga di rebus.
Bunga dan daun Bebuas boleh membantu menguatkan imunisasi di dalam badan.Malah ia juga mampu mencegah daripada mendapat penyakit berjangkit.Bagi suri rumah pula,petik dua atau tiga helai daun Bebuas dan lumurkan pada ikan yang telah dibasuh .Insya-Allah....bau hanyir ikan akan hilang.Mari mencuba....

Cerita Pak Cik Tukiran ,Usia 50 tahun, pokok Bebuas telah lama menjadi makanan harian buat dirinya dan keluarga .Pucuknya manis dan sedap dibuat ulam.Mlah Pak Cik Tukiran percaya pokok Bebuas dapat membuang angin dan amat sesuai diamalkan oleh wanita yang sedang dalam pantang.Sejak beliau memakan pucuk Bebuas sebagai ulam,dia dan isterinya jarang menghidapi penyakit seperti deman dan selsema serta penyakit berjangkit yang lain.Malah katanya ,dia langsung tidak menghadapi penyakit-penyakit berbahaya seperti kencing manis,darah tinggi dan batu karang yang yang selalu menyerang di usia sepertinya.Mungkin inilah khasiat yang tidak disedari oleh ramai orang.Lagipun pokok ini hanya menjadi terkenal setelah tercetusnya wabak SARS.

14 comments:

  1. salam sobat,,menguntungkan sekali ya kalau menanam pohon yang daun dan buahnya sangat berhkasiat ini. di ALJUBAIL.S.A ,jarang ada.

    ReplyDelete
  2. menarik juga pokok bebuas ni . Tetapi kalau di sebelah utara apa pulak namanya?

    ReplyDelete
  3. Salam. Isteri saya gemar makan pucuk bebuas ni. Celur dan cicah sambal belacan atau dimasak lemak. Kami ada tanam dibelakang rumah, lagi dicantas, lagi banyak mengeluarkan pucuk muda. Sedap...tak sangka pula ia banyak khasiatnya. Ibu saya kata ia bagus untuk kaum wanita. Terima kasih atas info yg sgat berguna ini!

    ReplyDelete
  4. saya sgt gemar daun bebuas...buat ulam. tak sangka khasiatnya byk.

    ReplyDelete
  5. saya memang makan daun bebuas atau singkil(org jawa)sejak dari kecil2 lagi..ulam ini menjadi hidangan kegemaran keluarga..samaada dibuat ulam atau kerabu..sekarang anak2 saya juga menggemari kerabu pucuk ini...

    ReplyDelete
  6. Saya sebenarnye tak kenal daun bebuas ni...boleh tak berikan nama lain bagi pokok ini...

    ReplyDelete
  7. saya teringin sangat dengan pokok ini tp payah nak dapat ditempat saya kalau tanya orang kat sini banyak yang tak tahu

    ReplyDelete
  8. Di mana boleh saya dapatkan ulam bebuas ini?

    ReplyDelete
  9. Dikedai saya ada jual.Sila ke kedai saya Mid Gulai Kawah Sg Dua Butterworth.

    ReplyDelete
  10. Ooo byk khasiat daun nye..kt umh sy ade sblm ni tk pnh tau pun....blh start mkn dah ni....

    ReplyDelete
  11. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..��

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay����
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ��Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..����


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ��kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete
  12. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete